Den Koreanske Mur

I anledning af at vi havde fået rigtige senge igen, besluttede vi os for at sove længe i morges. Helt til kl 9.00. Alice havde haft rigtigt svært ved at falde i søvn pga det MEGET lysende PINK BMW-Motel på den anden side af gaden (Gad vide om BMW kender til det?).

Da vi kom op fik vi lidt hurtigt morgenmad, inden vi begav os ud på dagens vandretur: 5.5 km rundt på Suwon’s bymur. Pånær nogle få 100 meter er muren indtakt hele vejen rundt.

Da vi havde gået omkring 2 km kom der pludselig en dame hen til os og spurgte om hun måtte se vores billetter. Det havde vi så ikke, men der var en lille billet kiosk vi kunne købe nogle i. Åbenbart skulle man have billet til at gå på muren, men når de kun skilter på Koreansk så kan det være lidt svært at opdage det. Nå, men 2000 Won (~ 8 Kr) fattigere og med 2 billetter i lommen kunne vores tur fortsætte.

Med jævne mellemrum var der bygget nogle træ-tårne, de engang kunne bruge til at holde udkig efter japanerne. I et af træ tårnene på muren tog vi en lille pause. Det gode ved at Koreanerne tager skoene af overalt er at gulvene er meget rene, så Alice lavede Power-Nap på ægte koreansk facon.

Midt igennem Suwon løber der en lille flod/å, så der havde de selvfølgelig også bygget bymuren over. Så må man bare håbe at Japanerne angriber i både der er for store til at gå igennem hullerne.

Efter 4 km fortsatte muren op af bjerget, så vi fik trænet vores bentøj.

Udsigten fra toppen var fantastisk. Inden for bymuren er et gammel palads som var kongens residens under krig osv. Det ses i bunden af billedet.

Efter vi var kommet ned af Bjerget og havde sluttet rundturen ved den sidste byport gik vi hen til paladsen.
Udenfor var var der optræden af folk med musik og dans. Det var meget fint.

Vi gik rundt og kiggede i de forskellige bygninger i Paladset, der som mange andre paladser i Korea er en del af Unesco’s kulturarv. Bymuren er også Unesco stemplet 😉

Da vi havde set resten af paladset og kom ud foran igen, var der atter optræden. Denne gang med en line-“taekwondo”-hoppe-danser, der sprang på linen og hoppede op og ned. Det så lidt farligt ud.

Vi hoppede på en bus og tog ned til det indkøbscenter der ligger ved banegården. Vi var nemlig på udkig efter et ekstra kort til Kameraet da de to vi har er ved at være fyldte. Vi fandt et i en enorm boghandel efter at have været hele indkøbscenteret igennem, startende på 6. etage.

Aftensmaden spiste vi i en japansk restaurant. De er nemlig rigtig gode til sushi. Uhm…